“نگارگری” اصیل‌ترین هنر ایرانی – اسلامی

0
71

نگارگری ایرانی به عنوان هنری برگرفته از مفاهیمی چون تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی با نگرش حقیقت گرا و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است . در حقیقت نگارگری مفهوم عام دارد و روش‌ها و سبک‌های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل می‌شود؛ چه آنها که در کتاب و نسخه‌های خطی صورت گرفته شامل تذهیب، تشعیر، حاشیه سازی، جدول کشی، گل و مرغ و چه آنها که بر دیواربناها و بوم‌های دیگر انجام شده است. درواقع هنرمند نگارگر آنچه را که در پرده خیال دیده است به تصویر می‌کشد و در این راه با چنگ انداختن به ریسمان الهی و بهره‌گیری از تعالیم اسلامی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، شاید تا چند سال پیش کمتر کسی فکر می کرد کردستان به جایگاهی در هنر کشور دست پیدا کند که هنرجویان مرکز و دیگر نقاط کشور جهت کسب دانش هنری به سنندج مراجعه کنند و در محضر اساتید این خطه آینده هنری خود را تعیین کنند. همیشه متداول بوده است که هنرمندان جهت طی مدارج بالاتر هنری به شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت مراجعه کنند تا در آنجا اساتید تراز اول کشوری سرمشق بگیرند و کارهای صورت گرفته قبلی را بررسی و باز هم با اتوبوس و یا هر وسیله دیگر خود را به شهر محل زندگی خود برسانند . 

زبیر سعیدی یکی از این هنرمندان است که در سال ۱۳۸۳ با هدف تلمذ در محضر استاد اردشیر مجرد تاکستانی به مدت یک سال، مسیر دهگلان به تهران را می پیماید تا امروز خود به عنوان یک استاد برجسته هنر نگارگری کشور در سنندج با مهیا کردن شرایط توسط حوزه هنری کردستان میزبان هنرجویانی از نقاط مختلف کشور باشد.

برگزاری نمایشگاه “مشق ناب” آثار هنرجویان این استاد جوان و با آتیه هنر نگارگری کشور در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج از ۱۶ لغایت ۲۲ دی ماه ۹۷  فرصتی فراهم کرد تا گفتگویی را با این هنرمند توانمند استان داشته باشیم که حاصل آن در ذیل می‌آید.

زبیر سعیدی سال  1367 در دهگلان دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۹۴ در مقطع کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریز فارغ التحصیل شد و به صورت تخصصی در زمینه هنر نگارگری و گرافیک فعالیت هنری می‌کند.

وی که تاکنون عناوین مختلف کشوری در زمینه هنر نگارگری را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است در خصوص نحوه ورودش به عالم هنر می‌گوید: از همان مقطع راهنمایی و متوسطه علاقه شدیدی به طراحی و مطالعه کتب مربوطه داشتم و بدون هیچ استادی در حال فعالیت بودم و به صورت خود آموز بسیاری از مراحل مقدماتی ورود به عرصه تخصصی نگارگری را پیموده بودم. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به مطالعه کتب تخصصی، کارهای استاد اردشیر مجرد تاکستانی را بسیار دوست داشتم. در سال ۱۳۸۳ به هر صورت بود به محضر درس این استاد رسیدم و به مدت یک سال کسب دانش کردم و امروز خود را مدیون راهنمایی ها و قلم این استاد توانمند می دانم. کسب رتبه اول نگارگری در سومین جشنواره ملی مهارت های هنری هنرستان های کشور و کسب امتیاز ورود به دوره کاردانی بدون آزمون در همان سال در اصفهان حاضر این حضور بود.

سعیدی به دیگر موفقیت‌های خود در این عرصه اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال ۱۳۸۶ در ارومیه و در  چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کشورهای اسلامی منطقه در بخش نگارگری اثر بنده شایسته تقدیر شناخته شد. در سال ۱۳۹۳ در نهمین دوسالانه ملی نگارگری معاصر ایران نگارگر تحسین شده کشور شناخته شدم و یک سال بعد در دومین جشنواره ملی خلاقیت و نوآوری در تبریز عنوان اول کشور و در سال ۱۳۹۵ در دهمین دوسالانه ملی نگارگری معاصر ایران رتبه اول و مدال طلای کشوری را به همراه دیپلم افتخار این جشنواره را بدست آوردم. 

وی به چاپ مقالات متعددی در این زمینه اشاره و گفت: امسال با دعوت و حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان  کلاس آموزش نگارگری را در سنندج برپا کردم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبرو شد و در کنار هنرجویان با استعداد سنندجی، هنرجویانی از دهگلان، همدان و تهران نیز در این کلاس‌ها حاضر شدند و در مدت شش ماه، دو دوره سه ماهه مقدماتی و پیشرفته را برگزار کردیم که بسیار خوب و مفید بوده است. 

سعیدی معتقد است: هنر نگارگری از اصیل‌ترین و ایرانی ترین هنرهای ایران زمین محسوب می شود که به صورت کامل در برگیرنده فرهنگ و باورهای مردمان این سرزمین کهن است. هنر نگارگری می‌تواند بسیاری از دیدگاه‌های فرهنگی ایرانی – اسلامی را احیاء و از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی پاسداری کند. 

وی در این خصوص همچنین گفت: هنر نگارگری به عنوان یک هنر کاملا مستقل، ریشه در ادبیات و هنر این کشور دارد و در همین کشور و براساس فرهنگ و آداب و آئینهای این مردم شکل گرفته است و می‌تواند پاسخگوی مناسبی برای نیازهای هنری خودمان باشد. 

این هنرمند کردستانی افزود: در گذشته در معماری اسلامی هنر نگارگری نقش بسزایی را در ماندگاری این معماری داشته است و هنر فرش ما از دوران صفویه و یا شاید قبل از آن هم متأثر از این هنر کاملا ایرانی بوده است. 

وی با اشاره به نقش و نگاره‌ها بر روی پارچه‌ها، کاشی‌ها و بسیاری از دست‌ساخته‌های دیگر می‌گوید: این هنر نگارگری بوده است که به آن حیات داده است و قطعا با حمایت مسئولان، این هنر ارزشمند می‌تواند ضمن انتقال فرهنگ و اهنر اصیل ایرانی اسلامی از لحاظ اقتصادی هم بسیار کشور را کمک کند. 

سعیدی در خصوص وضعیت هنر نگارگری در کشور می‌گوید: متأسفانه چندین سال این هنر زیاد مورد توجه واقع نبود اما امروز با توجه به نیازهای کشور و همچنین افزایش علاقه‌مندان به فراگیری شاهد پیشرفت بسیار خوبی بوده‌ایم. برگزاری منظم کنفرانس‌ها و همایش‌های مربوط به هنر نگارگری، برگزاری جشنواره‌های متعدد در کنار کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی با سختگیری های خاصی که در امر انتقال تجربیات و آموزش صورت می‌گیرد چهره‌های جوان و بسیار مستعد هنری را در جامعه معرفی کرده است که نویدبخش این واقعیت است که این هنر می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 

این پژوهشگر هنری در خصوص جایگاه این هنر در کردستان نیز گفت: نگارگری در کردستان هنری نوپاست و نیاز به حمایت و معرفی دارد. از چند سال گذشته تاکنون استاد بهرام مهربان کردستانی از مفاخر هنری کشور و استان در زمینه آموزش تذهیب که زیر شاخه ای از هنر نگارگری است فعالیت های بسیار ارزنده ای را داشته اند که منجر به معرفی هنرمندانی مستعد و جوان در عرصه تذهیب شده است و هم اکنون جمع زیادی از شاگردان این استاد به صورت تخصصی در حال فعالیت هنری هستند. اما در زمینه نگارگری تا کنون کار زیادی صورت نگرفته و تقریبا یک سالی است که با نگاه و توجه رئیس حوزه هنری کردستان زمینه آموزش این هنر در حوزه هنری کردستان فراهم شده که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شدیم و با توجه به استعداد بالای هنرجویان شرکت کننده در یک دوره بسیار کوتاه شش ماهه به تولید اثر نیز رسیدیم.

وی در خصوص شرایط لازم جهت فراگیری هنر نکارگری گفت: هنر نگارگری به نسبت سایر هنرهای تجسمی هنر ارزانی محسوب می شود چراکه یک نگارگر در عین اینکه نیازمند وسایل زیادی از قبیل رنگ، نقش، گواش، آبرنگ، آکریلیک برای کار بر روی کاغذ، وسایل قلم مو، پالت، پرگار و قلم های ویژه جدول کشی است، اما با توجه به اینکه میزان مصرف هر یک کم است با تهیه یک بسته گواش می توان مدت ها و در تابلوهای متعدد از این بسته و یا سایر مواد مورد نیاز استفاده کرد . 

مطالعه، استعداد ذاتی و پشتکار، رمز موفقیت در هنر است

وی در ادامه گفت: یکی از مهمترین نیازمندی های ورود به این عرصه در کنار استعداد ذاتی هنرجو ،  توانایی و پشتکار در طراحی به عنوان مادر تمامی رشته های هنری بخش تجسمی است و همچنین مطالعه کامل در این زمینه و بررسی آثار قدما و ممارست و تمرین زیاد درکنار ریز بینی و توجه جدی به جزئی ترین موارد که شاید در سایر هنرها دیده نشود . 

سعیدی در خصوص عنوان این نمایشگاه و آثار به نمایش گذاشته شده هم گفت: مشق ناب با همان هدف مطالعه و بررسی آثار قدمای این هنر، مشقی است توسط شش هنرجوی مستعد این کارگاه شش ماهه که در نهایت منجر به خلق ۲۲ تابلوی نگارگری شده است . 

وی افزود: یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه علاوه بر افزایش انگیزه در بین هنرجویان این کارگاه، معرفی این هنر در استان و ترغیب علاقه مندان فراگیری هنر نگارگری به ورود در این عرصه است.

این هنرمند نگارگری در خصوص معرفی هنرمندان صاحب اثر در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۳ اثر از خودم که دو اثر آن تاکنون نمایش داده نشده است در کنار آثاری از هنرجویان “مینا میرزایی” که از همدان در این کارگاه حضور داشته اند ،” نرگس پویا” از هنرجویانی که از تهران به سنندج می‌آیند و “شراره خورشیدی” و “اعظم حسینی” از سنندج و دو هنرمند دهگلانی “فریده پیره محمدی” و “محمد امیری حسینی ” به مدت یک هفته در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج در معرض نمایش گذاشته شده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: متنی از  استاد روح الله جهان‌بین، از اساتید مطرح هنر نگارگری کشور هم در ورودی این نمایشگاه قرار گرفته که می‌تواند باعث انگیزه هنرمندان مستعد شرکت کننده در این نمایشگاه به ادامه فعالیت حرفه‌ای شود.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید