صفحه اصلی / سبک زندگی / دکوراسیون / نکاتی در خلاقیت طراحی محل کار
بازار پله ها

نکاتی در خلاقیت طراحی محل کار

طراحی مهم است؛ فرض کنید از محل کار خود مرخصی گرفته‌اید تا یک مسافرت لذت‌بخش را تجربه کنید. حال اگر هتلی که قصد اقامت در آن را دارید از لامپ‌های فلورسنت استفاده کند و دیوارهای آن خاکستری یکنواخت و کسل‌کننده باشد، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ پاسخ کاملا روشن است. حال همین شرایط را برای محلی که در آن کار می‌کنید در نظر بگیرید. متأسفانه خیلی از صاحبان شرکت‌های کوچک توجهی به طراحی داخلی دفتر خود نمی‌کنند و حتی موارد بسیار ساده را هم فراموش می‌کنند.
حال اگر بخواهیم به این مسئله توجه کنیم، باید ببینیم که هوشمندترین شرکت‌های کوچک چگونه از طراحی داخلی دفاتر خود برای تقویت ساختار و الهام‌بخشی خلاقیت‌ها استفاده می‌کنند. اخیرا یکی از شرکت‌های معروف آمریکایی در زمینه تولید مبلمان به‌نام Trunstone برای پیدا کردن جواب این سئوال از ۱۹ شرکت کوچک و موفق بازدید کرد. مدیر کل این شرکت «کوین کاسکه» در مورد این‌که دفتر کار شما چگونه می‌تواند بهترین اجزای طراحی را از آن خود کند، توضیح می‌دهد.

۱ – اجازه دهید که ساکنین خود پناهگاهشان را اداره کنند

به کارمندان خود اجازه دهید که بعضی از وسایل شخصی؛ عکس‌های خانوادگی یا حتی حیوانات اهلی خود را به محل کارشان بیاورند. این کار فواید زیادی به همراه خواهد داشت. این‌گونه وسایل نه‌تنها فضای خسته‌کننده و بی‌روح داخل شرکت را تغییر می‌دهند و به آن روح می‌بخشد؛ بلکه باعث می‌شود تا آن‌ها در محیط کار همان‌طور رفتار کنند که در خانه هستند و به این ترتیب شما بعد از مدتی می‌بینید که یک جامعه کوچک در حال شکل گرفتن است. کاسکه می‌گوید: «افراد خیلی طبیعی رفتار می‌کنند و این باعث می‌شود تا نوآوری و خلاقیت افزایش پیدا کند. وقتی که در روابط حس اعتماد و آسایش شکل گیرد؛ آن زمان افراد در کار خود دست به خطر می‌زنند.»

۲ – انسان‌شناسی را بازی کنید

چگونه محیطی را که برای کارمندان شما بهترین گزینه است، انتخاب می‌کنید؟ به جای این‌که از آن‌ها سئوال کنید سعی کنید آن‌ها را نظاره کنید. کاسکه در این مورد می‌گوید: «مشکل آن‌جا است که اگر افراد ندانند که این‌ها گزینه‌ها انتخابی است هیچ‌وقت پاسخ درست و مشخصی به شما نخواهند داد. ولی اگر که رفتار آن‌ها را تماشا کنید متوجه می‌شوید که هیچ‌وقت صندلی‌ها خالی نمی‌شود یا این‌که چرا بعضی‌ها همیشه روزهای فرد محل کار خود را ترک می‌کنند. با در نظر گرفتن این‌گونه مسائل صاحب یک شرکت کوچک می‌تواند تصمیم بگیرد که چه چیزی برای شرکتش مفید خواهد بود.»

۳ – از روش نواحی شهری استفاده کنید

مانند یک محیط شهری؛ فضای داخلی شرکت خود را به نواحی مختلف تقسیم کنید. کاسکه توصیه می‌کند: «مانند یک شهر خوب یا رستوران عالی؛ بخش‌های مختلف داشته باشید. من اگر تصمیم به صحبت کردن داشته باشم حتما کانتر آشپزخانه را انتخاب می‌کنم. چون آنجا محلی است که همه می‌آیند و صحبت می‌کنند. اگر نیاز به فضای شخصی و تنها داشته باشم دو مبلی را که به هم چسبیده‌اند انتخاب می‌کنم. فضای خوبی برای خود به‌دست می‌آورم ولی به غیر از آن افراد به دلیل این‌که حق انتخاب دارند می‌توانند همکاری بهتر و تزدیک‌تری داشته باشند. یک شهر نواحی مختلف دارد؛ چرا یک شرکت نمی‌تواند چنین ساختاری داشته باشد؟»

۴ – فضای مربوط به خود را با اشیاء نشانه‌گذاری کنید

با استفاده از اشیاء به‌ یادماندنی فضای خود را مشخص کنید. مثلا دز یکی از موارد دیده شد که از یک خرس شکم‌پر و یک ماشین مسابقه‌ای برای این منظور استفاده شده بود. ولی شما می‌توانید هروسیله‌ای که دوست دارید را انتخاب کنید تا روحیات شما را بهتر نشان دهد. یکی از شرکت‌‌هایی که Turnstone از آن بازدید کرد شرکت توسعه نرم‌افزاری میشیگان به‌نام نوآوری‌های منلو بود که از همین روش استفاده کرده بود.

۵ – همهمه را ترویج کنید

شلوغی مهم است اما نه فقط از نظر کارایی. فرض کنید که با دوست خود به رستوران می‌روید. در ابتدا رستوران خلوت است. در این زمان دو نفر دیگر وارد می‌شوند و میز کناری شما را اشغال می‌کنند. شما چه می‌کنید؟ مطمئنا صدای خود را پایین می‌آورید. حال اگر رستوران شلوغ شود به دلیل این‌که همه در حال صحبت هستند همهمه به‌وجود می‌آید و شما هم طبیعتا صدای خود را بالا می‌برید. در محیط یک شرکت نیز وضع به همین منوال است. اگر افراد زیادی در یک جا جمع شوند؛ همه برای صحبت و تعامل با یکدیگر راحت و آزادانه رفتار می‌کنند چون صدایی که در فضا وجود دارد صدای آن‌ها را می‌پوشاند.

۶ – ایده هر نفر یک میز را فراموش کنید

فرض کنید برای هر کدام از اعضای شرکت خود بخواهید یک میز داشته باشید. چه اتفاقی می‌افتد؟ کاسکه می‌گوید فناوری تلفن همراه باعث شده که این ایده قدیمی و ناکارآمد شود. این خبر به‌خصوص برای آن دسته از مدیرانی که بودجه زیادی ندارند، بسیار ایده‌آل و خوب است. به این ترتیب پول بیشتری برای طراحی‌های خلاقانه فضا در اختیار خواهد بود. کاسکه اضافه می‌کند: «ایده هزینه‌بر هر نفر یک میز بخشی از ساختار هزینه‌‌ساز هر فرد است. ولی وقتی از تلفن همراه استفاده می‌کنید، وارد هر محیطی که می‌شوید چند میز داخل آن در همان لحظه استفاده می‌شود؟» و در پاسخ می‌گوید: «خیلی نخواهد بود.» در تجربه ‌Turnstone حدود ۶۰ درصد میزها بلااستفاده هستند.

۷ – بازی‌ها و فضای سبز

کاسکه می‌گوید: «یکی از شرکت‌های کوچکی که از آن بازدید کردیم، ایده جالبی بکار گرفته بود. آن‌ها از یک میز پینگ پنگ به‌عنوان محل مصاحبه با افراد متقاضی کار استفاده می‌کردند. به عقیده آن‌ها این موجب می‌شد تا از سخنرانی فاصله بگیرند و راحت‌تر توانایی‌های خود را بیان کنند. اضافه کردن گل و گیاه به همراه موارد طبیعی و هم‌چنین نور از جمله مواردی است که می‌تواند تفاوت عمده‌ای ایجاد کند.» مطالعات نشان می‌دهد نور طبیعی می‌تواند از نظر سلامتی فواید زیادی داشته باشد و باعث بروز خلاقیت شود. نظر شما درباره یک منظره آفتابی چیست؟

۸ – به افراد اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند که خلاق باشند

به کارمندان اجازه دهید تا از لیوان‌های شخصی و مواردی این‌چنینی روی میز کارشان استفاده کنند. بعد ببینید که چگونه این فضا را درست می‌کنند. کاسکه می‌گوید: «برخی ممکن است از مداد رنگی استفاده کنند؛ برخی از کامپیوترهای شخصی؛ برخی هم ممکن است روی دیوار شروع به نوشتن کنند.» اگر با یک تخته وایت‌برد به اتاق کنفرانس بروید؛ آنجا افرادی را می‌بینید که اگر مجبور نباشند روی دیوار چیزی نمی‌نویسند. ممکن است دستخط خوبی نداشته باشند؛ شاید هم از شکل ظاهری خوبی برخوردار نیستند. شاید هم دوست ندارند پشت خود را به دیگران کنند. ولی اگر روی میز کاغذ بگذارید می‌بینید که شروع به خط‌‌ خطی کردن می‌کنند.

۹ – عجله نکنید

برای استارتاپ‌‌هایی تازه‌کاری که هنوز راه زیادی در پیش دارند طراحی داخلی کار سختی است؛ به‌خصوص اگر که فضای شرکت یکی باشد و همه از فضای کاری و کافی‌شاپ‌های مشترک استفاده کنند. چطور می‌خواهید زمان مناسب برای داشتن یک دفتر مستقل را تشخیص دهید؟ یکی از آن‌ها ثبات است. اما از وضعیت بازار در دو یا سه سال آینده چه می‌دانید؟ کاسکه در کنار این‌ها می‌پرسد: «مسئله بعدی این است که داشتن یک دفتر کاری مختص به خود و هویتی مستقل تا چه اندازه برای شما مهم است؟ خیلی از کسب و کارها ممکن است بعد از مدتی به این نتیجه برسند که می‌خواهند هویت خود را داشته باشند و دیگر علاقه‌ای به کار کردن در قالب یک شبکه را ندارند. و آخرین مورد محرمانه بودن است.»

۱۰ – یک تصمیم آگاهانه در مورد کار متمرکز بگیرید

برای نزدیک شدن به یکدیگر همهمه خوب است. اما اگر کسی نیار داشته باشد تا در یک فضای ساکت و آرام برای چند ساعت روی یک موضوع کار کند، چه اتفاقی می‌افند؟ کاسکه معتقد است صاحبان شرکت‌های کوچک باید دو گزینه را برای این کار در نظر داشته باشند که اتفاقا هر دو هم موفقیت‌آمیز است: «شما باید بدانید آن چه فضایی است که فرد می‌تواند برای چندین ساعت وقت خود را تنها و در سکوت به منظور کار بر روی یک موضوع صرف کند و خیالش راحت باشد که کسی مزاحم او نمی‌شود.» روش دوم این‌که باید قبول کند فرد مجبور است برای انجام کار خود در خلوت و آرامش آن‌جا را ترک کند و به محل دیگری برود.

منبع:+

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *